Marknadsprocesser och arbetsrutiner på ett snabbväxande IT-bolag

Marketing & Sales OperationsProject Management
  • Qlikview - logoFöretag: Qlik
  • Bransch: IT (Business Intelligence software)
  • Hemsida: www.qlik.com
  • Arbetsspråk: Engelska

När ett företag växer snabbt, som exempelvis Qlik gjorde under min tid på företaget, så kommer man till en punkt där man måste få lite ordning och reda på saker tex arbetsrutiner och processer samt vilka system och leverantörer som används. Qliks utmaning var att samtidigt ha en så smidig och minimal organisation som möjligt, frihet och flexibilitet för de regionala marknadsteamen men att inte göra av med pengar i onödan eller uppfinna hjulet gång på gång. Det vill säga att paketera ”hur gör vi marknadsföring på Qlik” så att när vi startade upp i en ny region så hade marknadsteamet fokus från dag 1 med ett färdigt koncept att använda.

Mitt fokus som global projektledare i Corporate Marketing teamet var att leda och genomföra olika marknads- och försäljningsrelaterade projekt tex att införa ett nytt CRM-verktyg (vid det tillfället Saleslogix) för marknadsorganisationen på global basis, upprätta och dokumentera våra arbetsprocesser, paketering av hur Qlik skulle genomföra exempelvis evenemang, TM och Lead generation för säljteamet, branding och koncept av DM-kampanjer m.m.

Även att skapa samarbeten med externa leverantörer gällande marknadsföring t.ex. beställningsprocesser och avtal samt en intern webbshop för mina kollegor vad det gällde trycksaker, give-aways och liknande. Dessutom agerade jag som mentor och go-to-person vad det gällde marknadsstrategi men också det dagliga operativa för de regionala marknadsteamen i t.ex. Norden, Europa och USA men även det internationella partnerteamet.

Det är en utmaning att ha en global roll med förståelse för de regionala behoven samtidigt tillgodogöra och ena olika marknadsviljor. Men jag tror faktiskt att jag lyckades och än i dag har jag kontakt med många av mina tidigare Qlik kollegor runt om i världen.

She succeeded to the extent that some of our campaigns generated results that were unheard of, between 40-50% hit rate based on generated leads in the target group. She then helped bring her expertise to our partners and our marketing organizations throughout the world, as well as leading key projects like CRM implementation.

Måns Hultman, Partner/Co-funder, Zobito AB (former CEO and Chairman of the Board, QlikTech International AB)

Nothing that Tina ever does is “easy” – organizing a large event, or gaining consensus on a global process is tough work – but she always approaches everything and everybody with an infectious smile and enthusiasm that makes working with her a joy.

Anthony Deighton, Senior Vice President of Products, Qlik