Digital Business Transformation i bilbranschen

Marketing & Sales OperationsProject Management
  • Företag: MotorK
  • Bransch: Bilbranschen
  • Hemsida: www.motork.io
  • Arbetsspråk: Engelska

Under maj 2019 – feb 2020 arbetade jag med ett väldigt intressant och givande uppdrag på MotorK med huvudkontor i Milano, Italien. Min huvudfokus var implementationen av en ny sälj- och marknadsprocess för att föra MotorK´s verksamhet in i den digitala världen. Jag jobbade tillsammans med Management teamet, IT, Sälj och Marknad för att få dem att arbeta i samma riktning. Teamen är baserade i Milano, London och Malmö så det är olika nationaliteter och intressen ska samverka i en härlig mix.

Eftersom resurserna och erfarenheten saknades internt som var min roll att guida företaget igenom denna transformation av deras verksamhet. Att ta den strategiska visionen som VD:n och styrelsen har för bolaget och genomföra den på en operativ nivå anpassad utifrån teknik och affärsbehov. Även att coacha verksamheten i förändringsarbetet och att skapa förståelse för kommande processer och arbetsrutiner utgör en del av uppdraget.

De aktuella systemen för MotorK är Salesforce för CRM, Mautic för Marketing Automation och PowerBI för Analys. Exempel på uppgifter var:

  • Kravställning från ett sälj- och marknadsperspektiv.
  • Design av layout, objekt, fält tillsammans med IT utifrån användarvänlighet samt ett processtänk.
  • Tester av systemen tillsammans med IT och användare.
  • Mappning och analys av data inför marknadsaktiviteter.
  • Processflödena och kampanjhantering i Mautic.
  • Sätta upp Forecasting och KPIs utifrån processen.
  • Dokumentation (både print och video gällande Salesforce och Mautic) för säljkåren och för marknadsteamet.
  • Utbildning av säljledning (dvs vilket ska vara dessa användarnas fokus i systemet), säljteamet och marknadskollegor i Salesforce.
  • Go live planering och exekvering tillsammans med Management och IT.