Sveriges lataste kundklubb med över 800 000 medlemmar

Marketing & Sales OperationsMarketing Communication​s

  • Företag: Hemmakväll AB
  • Bransch: Retail/FMCG
  • Hemsida: www.hemmakväll.se
  • Arbetsspråk: Svenska

Som CRM-ansvarig på Hemmakväll var jag ansvarig för grundandet och lansering av Hemmakväll´s nya kundlojalitetsprogram ”Soffgruppen – Sveriges Lataste Kundklubb” (http://www.hemmakvall.se/start/soffgruppen/). Detta inkluderade de tekniska aspekter från kassasystemet i Hemmakväll’s butiker och vårt CRM-system Neolane (Adobe Campaign), de legala villkoren för medlemmarna, att tillsammans med ledningsgruppen ta fram de kommersiella erbjudandena med olika samarbetspartners, att utveckla de grafiska riktlinjerna tillsammans med vald byrå (exempelvis tryckt material i butik, hemsidan samt i sociala medier) samt att projektleda hela projektet framåt internt med olika intressenter dvs ledningen, Sälj, IT och franchisetagarna. Idag kan jag med glädje säga att Hemmakvälls kundklubb har över 800 000 medlemmar!

I min roll som ansvarig för hela CRM-processen på Hemmakväll ingick även hantering av den tekniska plattformen CRM-verktyget Neolane (Adobe Campaign), datahantering och analys av kunder (t.ex. i QlikView), och att producera och skicka ut all kommunikation vis sms och e-post varje vecka samt att uppdatera den mobila appen med push notiser med ett huvudsakligt mål – att öka försäljningen i butik.

Slutligen tog jag Hemmakväll in i den digitala världen genom att introducera ett officiellt Instagram-konto för varumärket, vidareutvecklade Facebook-sidan samt gav de lokala butikerna stöd och support i hur de kunde använda sociala medier tex starta upp en Facebook-sida. Vid denna tiden sponsrade Hemmakväll TV4s Idol så sociala medier blev en viktig komponent i marknadsföringen av varumärket, företagets sortiment av produkter samt inte minst godistävlingen ”Sveriges bästa lösgodis!” där kunder kunde vinna platser till att se finalen i Globen.