Projektledare – Digitalization Sales & Marketing Program

Marketing & Sales OperationsProject Management
  • Företag: BoKlok
  • Bransch: Bostad
  • Hemsida: www.boklok.se
  • Arbetsspråk: Engelska och Svenska

Under sep 2020 tom dec 2021 arbetade jag som projektledare för BoKloks förändringsprojekt att etablera datadrivna sälj- och marknadsaktiviteter. Detta innebar att jag agerade övergripande projektledare för diverse komplexa och strategiska marknad- och säljprojekt med fokus på digitalisering. Alla dessa aktiviteter skedde digitalt via Teams i och med pandemin (jag har endast träffat 4 teammedlemmar irl vid 2 tillfällen).

Exempel på de två största projekten var:

CRM

Projektledning av implementationen av ett nytt CRM-system (Microsoft Dynamics 365). Inledningsvis var jag BoKloks representant i projekt som projektledare utifrån deras svenska verksamhet. Men en tid in i projektet tog jag över det övergripande projektledningen för båda affärsenheterna i projektet dvs BoKlok och Skanska Nya Hem. Detta projekt innebar ett stort förändringsarbete för verksamheten då man använt samma CRM i 20 år.

Projektteamet bestod av representanter från verksamheten spridd över hela Sverige, Skanskas IT avdelning, en extern implementationspartner (Sverige, Tjeckien och Indien) samt en styrgrupp med ledningen från affärsenheterna. Vi var totalt ca 70 personer som jag ledde i projektet. Språket mot verksamheten var svenska medan engelska gällde för utveckling/implementation. Vidare så ingick följande integrationer: Outlook, Sharepoint, Hemnet, Fusion BI (Ekonomi), Hemsidor (Skanska/BoKlok), Libitum, WEC360, Scrive.

Vi valde att arbeta i en kombination av vattenfall/agila arbetsmetoder där allt utvecklingsarbete skedde i sprintar (DevOps). Detta då det var den bästa budgetlösningen. Jag tillsammans med teamet tog fram kravspecifikationen, genomförde behovsanalys i olika workshops och datamigrering m.m. Förutom generell projektledning med team- och budgetansvar så ingick även att vara verksamhetens go to person angående allt gällande CRM och agila arbetsmetoder (internutbildning för att kunna lämna över till verksamheten och förvaltning).

Utöver detta så interagerade jag med de ca 250 användarna löpande under projektet. Exempelvis dokumentation av arbetsprocessen samt utbildning för verksamhetens alla användare i MD365. Fokus var Marketing, Sales och Service apparna därmed var det följande team som var mina samarbetspartners Sälj- och Marknadsteamet samt Eftermarknad/Kundservice.

”Tina är fruktansvärt bra som projektledare för IT-projekt! För första gången har vi haft ett projekt som genomfördes i rätt tid, inom budget och med full funktionalitet. Kompetent i systemframtagning, skicklig och entusiasmerande ledare i projektteamet, tydlig som kontraktspartsombud och pedagogisk mot oss i styrgrupp samt våra många användare har hon lotsat vårt nya säljstödsprojekt under 12 intensiva månader. Genom sin stora erfarenhet av både försäljningsprocesser och olika CRM-system har hon kunnat vara proaktiv och vi har undvikit många problem på vägen genom att tidigt identifiera svårigheter och därför kunnat agera i förväg. Att få något så svårt att se så lätt ut är få förunnat. Jag ger henne de allra, allra varmaste och starkaste rekommendationer! Tack Tina för ditt hårda jobb!!!” Johan Sahlberg, Verksamhetsutvecklingschef – Hus, Skanska.

Digital Marketing/WEB

Parallellt med CRM-projektet som agerade jag projektledare för hur kunde BoKlok digitalisera sina Marknad- och säljaktiviteter. Vi fokuserade på 3 områden och där min roll innebar:

  • Etablering och urval av en digital partner för Marknad och Sälj för BoKlok t.ex. skriva business case och utvärderingsformulär, kontakt med potentiella leverantörer, leda utvärderingsprocess internt m.m.
  • Projektledning av lansering av ny hemsida för alla 4 marknader (EpiServer/Optimizely) baserad på en uppdaterad grafisk profil samt hur hemsidan bättre kunde driva sälj. Detta gjordes tillsammans med ett internt projektteam med medlemmar med olika roller och från olika marknader (Sverige, Norge, Finland och Storbritannien), globala Kommunikationsteamet, BoKloks digitala partner/byrå, Skanska IT-avdelning samt externa leverantörer.
    • Agilt projekt med leverans av MVP inom budget och tid där Go Live för CRM och WEB skedde 1 vecka efter varandra (detta för att MA-flöden skulle fungera).
    • Arbetsspråk: Engelska och Svenska.
  • Urval av Marketing Automation plattform samt integration och implementation av denna, kvalitetssäkra databehov, guida verksamheten i vad Marketing Automation innebär, hur ska aktiviteterna genomföras och följas upp.

Andra aktiviteter som jag genomförde var:

  • BoKloks representant i utvärdering av ett ny DAM plattform tillsammans med Skanska koncernens alla bolag.
  • Kunskapsöverföring i form av en Digitaliseringsakademi där jag skapat en serie av webinars samt dictionary (definitionslista) som jag exekverat digitalt för alla anställda på BoKlok. Exempel på tema: CRM, Marketing Automation, Digital Marketing, Social medier, Content Marketing.

“With competence, determination and warmth Tina guided the BoKlok organisation through two complex and business-critical processes. The two projects – implementation of CRM MD365 for BoKlok and Skanska Residential Development in Sweden, and a new BoKlok web for four countries – ran in parallel with very ambitious time plans. The projects included hundreds of stakeholders in several countries, and a number of different agencies. Now, less than a year later, both are delivered on time, on budget, with high quality and with strengthened spirit and relationships. I can strongly recommend to bring in an external project leader for these kind of assignments, and if you have the chance to work with Tina – do it!” Charlotta Herte, SVP Market & Communications, BoKlok.

Du kan läsa mer om BoKlok här: https://www.boklok.se/om-oss/