Marketing Automation kurs för B2B Säljare

Marketing & Sales Operations

  • Företag: IHM
  • Bransch: Utbildning
  • Hemsida: www.ihm.se
  • Arbetsspråk: Svenska

Under februari – mars 2019 genomförde jag en 6 veckors kurs i ”Marketing Automation” på IHMs yrkeshögskoleutbildning ”Säljare B2B”. Läs mer här.

”Kursens syfte var att ge den studerande en introduktion till och en fördjupad förståelse för de digitala verktyg och processer som innefattas av marketing automation. Målet med kursen var att den studerande ska utveckla förmåga att planera, genomföra och utvärdera digital marknadsautomation i yrkesrollen som Säljare B2B.

Det huvudsakliga innehållet består av:
• Marketing automation och dess roll i organisationen och i säljprocessen
• Nyttan med marketing automation
• Lead management
• Begrepp inom marketing automation
• Historik och utveckling till ”dagens” marketing automation
• Hur marketing automation påverkar säljprocessen
• Marketing automation som stöd vid B2B-försäljning
• Mappa köpresor med olika flöden och segment
• Segmentering av affären utifrån flöde
• Koppling mellan content marketing och marketing automation
• Förståelse för system och verktyg
• Olika kommunikationskanalers egenskaper inom marketing automation
• Integration och API (Application programming interface)
• Trender inom marketing automation”

Text hämtad från IHMs utbildningsplan för delkursen.