Implementera CRM och Marketing Automation för 35 välkända varumärken

Marketing & Sales OperationsProject Management

Aller - logo

  • Företag: Aller Media AB
  • Bransch: Förlag/Retail
  • Hemsida: www.aller.se
  • Arbetsspråk: Engelska och Svenska

I min position i teamet ”Sales & Customer Engagement” på Aller Media ansvarade jag för de system och tekniska plattformar som används för CRM (Microsoft Dynamics), Marketing Automation (ClickDimensions + LinkMobility) och Analys (QlikView) gällande marknadsaktiviteterna för B2C-kunderna. De första månaderna av min tid på Aller projektledde jag implementation av CRM och Marketing Automation (tex utbildning, UATs, workshops, dokumentation) för att sedan gå in mer i den dagliga driften med support till användare, kommande releaser av funktionalitet etc.

Utifrån den produktionsplan som jag skapade tillsammans med Marknadsteamet så gick vi live med det första varumärket den 1/11 2016 för att sedan löpande släppa på nya varumärken, team och funktionalitet. Ungefär ett halvår senare var alla team och varumärken live på den nya tekniska plattformen. Detta för att säkerställa en så smidig go live som möjligt både utifrån system och användare. Exempelvis så skickade 35 olika varumärken sina dagliga nyhetsbrev där även opt-in och opt-ut funktionalitet via deras hemsidor och specifika landningssidor var uppsatta.

Med min unika förmåga att prata tech med IT och business med Marknad/Sälj kunde jag stödja mina kollegor på bästa möjliga sätt för att använda teknik för att genomföra sina marknadsaktiviteter t.ex. genomföra en effektiv marknadsautomatiseringsprocess som riktar sig till prospekt och kund oberoende av kanalval. I min roll så arbetade jag lika delar med IT-teamet och systemleverantörer som med Marknad/Sälj. Till exempel genom statusmöten med utvecklare för att säkerställa att funktionaliteten av tekniken matchar en marknadsanvändares behov. Eller i en workshop med marknadsteamet för att förstå just de behoven eller bara vara bollplank i hur man skulle kunna använda teknik för att automatisera en arbetsrutin tex ett urval av en målgrupp eller ett mass-utskick av ett kunderbjudande via sms.

Jag skulle säga att CRM och Marketing Automation miljön på Aller är unik utifrån komplexiteten med dels volym av kunder och marknadsaktiviteter och dels utifrån hanteringen av 35 varumärken (t.ex. Allers, Svensk Damtidning, Elle, Matmagasinet, Hemmets veckotidning) med sin egen branding och målgrupp. Vi hade ca 110 användare i CRM och Marketing Automation-system som jag stöttade på en daglig basis. Dessa användare jobbar i olika team inom Aller Media (Marknad, Kundservice, Brand, Event, E-commerce och Digitalt) med olika kompetens och systembehov. Aller Media skickade i genomsnitt 35 000 e-postmeddelanden per månad (nyhetsbrev och kommersiella e-post) med upp till cirka 350 000 mottagare och mina marknadsföringskollegor utförde fler än 2500 kampanjer från CRM-systemet på årsbasis.

Detta ställde stora krav på mig som ansvarig att hålla detta flytande men inte minst också på hur jag samarbetade med våra leverantörer. Det vill säga det krävdes sin kvinna att förklara för utvecklingschefen på andra sidan Atlanten att ni måste ändra er funktionalitet så att vi kan hantera 35 olika varumärken samtidigt i samma system. Men det mest tänkvärda jag tar med mig från min tid på Aller media är att 80-åriga damer blir så glada för ett automatiserad ”grattis sms” att de skriver tackkort och att om målgruppen anser att ditt content är läsvärt och relevant så är det okej att skicka mail flera gånger i veckan.

I had a pleasure to work with Tina while she worked as a Project Manager – Marketing Systems with Aller Media Ab and we as a marketing automation partner for Aller. I enjoyed working together with Tina, who had a great vision where they (Aller) wanted marketing automation to take them and skills to do that. Within one year Aller media performed impressively in terms of digitalization It stepped up from eighth place to fourth in the media industry and is the only company to improve its overall score. Tina can be a very demanding co-operation partner but she is also creative and most of all knowing what should be done next. I admire your ability to combine creative and strategic mind with IT knowledge. The “demanding Tina and lets have fun attitude” was an excellent combination in our projects. Stroke of luck! Keep your attitude!

Päivi Silventoinen, Marketing Manager & Head of Marketing Automation BU, Fenix Solutions Oy

I had the pleasure to work with Tina while she was responsible for the CRM Marketing activities at Aller and I lead the IT team responsible for CRM Service Delivery. Tina came into a complex setup where we were in the middle of implementing a new MS Dynamics CRM and ClickDimensions system and she not only learned the details fast but was able to contribute with her deep knowledge of CRM and marketing during and after the project. In this position, Tina’s best quality was her combination of business processes and IT understanding. She also has very good skills leading people and developing processes for successful operations. All this made her a key person in our organization and we are sad to see her leave… though we wish her the best and we are sure she will be a big asset to any organization she works with. Highly recommended!

Gilda Jantunen, IT Service Delivery Manager, Aller Media Oy

”Jag kom i kontakt med Tina för ett drygt år sedan när hon kom till Aller Media för att implementera deras nya CRM och Marketing automation där vi på LINK Mobility skulle vara en del med våra tjänster för SMS. Tina har under projektet visat en enorm kompetens, handlingskraft och struktur. Det har självklart hjälpt att Tina dessutom ALLTID bidrar med glädje, humor och nyfikenhet vilket jag verkligen uppskattat. Jag hoppas verkligen att vi får jobba ihop snart igen!”

Richard Brandt, Sales and Marketing Director, LINK Mobility AB

”I have had the pleasure of working with Tina during her time in Aller, and I believe that she has hit the sweet spot between the Marketing and IT departments, working as a catalyst and project manager making sure that things are delivered in the way they were intended. Tina is down to earth, goal oriented and positive. She is the type of person you want in or managing your project to make sure it’s successful, if she is on the job you know it will be delivered and with quality.”

Magnus Westmar, Business Relationship Manager – Marketing & Sales at Aller Media AB

”Jag jobbade med Tina på Aller Media och fick där se henne i action vid införandet av ett nytt Crm-system. Jag, då med ansvar för att föda CRM systemet med KPI data från vårt datalager, fick alltid snabb hjälp och svar på mina frågor om integrationen in till CRM.  Engagemang, målmedvetenhet och glädje i det arbete Tina tar sig an är utmärkande för henne.  Jag upplever att Tina är en extraordinär möjliggörare för de organisationer som vill vara med i framkanten och konkurrera. Vill ni vara med i framkanten så tveka inte, prata med Tina!”

Rikard Ahlandsberg, Senior Business Solution Specialist på HemoCue AB

”I worked with Tina during my time at Aller Media when implementing Dynamics CRM with the market automation tool Click Dimension. I was project manager from IT side and Tina from business side. We worked really hard and it was a real pleasure working with Tina. She was a great ambassador for the new platform with both knowledge of the business process flow and also knowledge in a more technical perspective. She became the bridge between IT and business. During our go live weeks she invented the term ”war week”. In this work Tina managed to get us all working hard for the go live with both the structural method of doing it, and also with the really good mood that made all of us do that little extra. Tina is a real goal driven project manager and also a team player, she is very ambitious which gives motivation to people around her and brings the best out of other employees. She likes to share her competence and is very good at doing presentation. All my best recommendations to Tina.”

Annika Runsten, ERP Project Manager, SWEP