Global Marketing Operations – organisation, teknik, processer och uppföljning
- Företag: Qlik
- Bransch: IT (Business Intelligence software)
- Hemsida: www.qlik.com
- Arbetsspråk: Engelska
Som ansvarig för att på global basis upprätta en ”Marketing Operations” funktion och team i det då nybildade Commercial Operations teamet vet jag det mesta om vad som krävs av dagens marknadsteam vad det gäller system, teknik, processer, och arbetsrutiner. Men också vilket förändringsarbete som krävs av både organisation och medarbetare att ställa om sig från mer manuellt och ad hoc arbete till ett strukturerat men agilt arbetssätt samt genomförandet att automatisera/digitalisera sitt marknadsarbete.
Vid denna tiden växte Qlik oerhört snabbt där nya regionala marknadsteam skapades och nya marknadskollegor började varje vecka. En hel del av min tid tillsammans med mina två teammedlemmar lades därför på att introducera, utbilda och supportera kollegor i våra system och tekniska plattformar såsom CRM, Marketing Automation och Analys över hela världen. Detta så att alla regioner kunde genomföra sitt arbete gällande marknadsaktiviteter samt utvärdera sina resultat. Men också så att ledningen kunde följa upp på de olika teamen och vilken försäljning detta gett utifrån samma KPI:er oavsett region.
Ett praktiskt exempel under min tid i denna roll var att implementera ett helt nytt CRM-system (salesforce.com) för Qlik inom 12 veckor där jag var ansvarig för allt gällande Marknad (vilket påverkade 600 anställdas dagliga arbete inom Marknad och Sälj). Ett extremt utmanande projekt som jag är mycket stolt över att kunna säga att vårt team på totalt 6 personer slutförde och kunde presentera en ny plattform med en ny förbättrad arbetsprocess på det årliga företagseventet, på utsatt tid.
Med utgångspunkt i detta projekt skapade jag en teknisk infrastruktur för CRM & Marketing Automation (Salesforce.com (plus add-ons t.ex. D&B, ExactTarget, Marketo, QlikView) och implementerade gemensamma arbetsprocesser med konsensus kring definitioner gällande marknad- och säljcyckeln både på regional och corporate basis. Till exempel ingick Lead Management (inkl Lead Generation, Lead Scoring, Lead Nurturing och Lead Routing), datahantering och kvaliten av densamma, automatiska flöden av e-mail marketing (Qlik´s regionala webbsidor kopplades samman med CRM) och hur TM-teamen skulle arbeta i systemen på ett optimalt sätt.
Dessutom ingick projektledning av hur marknadsföringsaktiviteter som DM och evenemang skulle genomföras, dokumentation av arbetsprocesser, budgetansvar, avtalsförhandling med leverantörer samt ett nära samarbete med IT för att kunna leverera den teknik som marknadsteamen krävde i mitt ansvar. Detta gav mig en grundläggande kompetens inom CRM & Marketing Automation för B2B på global basis och det är glädjande att veta att de processer och flöden jag var med att sätta upp används än idag tex möjligheten att ladda ner en testversion av produkten och de e-mail flödena som följer
https://www.qlik.com/us/try-or-buy/download-qlik-sense
I have had the opportunity to work with Tina during 6 years. Lately we were in the same project team implementing Salesforce as the CRM solution for QlikTech. I have always enjoyed working with Tina. She is one of the rare colleagues who get things done. She is very disciplined and thorough. If you ask Tina to do something, it will get done. She has always a happy smile and there have been very stressing moment during our joint work life, but the smile has not been far away. During the years with QlikTech Tina has gained an impressing knowledge regarding Marketing processes. This includes anything from handling a Web to Lead process down to how to validate and score a Lead according to the company set of rules. But as this was not enough, she is a skilled event manager and has run a lot of internal and external event during her years with us at QlikTech.
Jimmie Gull, VP Product Operations, Qlik
I had the pleasure to work with Tina over the last few years, she is a person who is driven, with exceptional attention to details. Her project management approach towards a goal, give her a competitive winning edge above and beyond, best of all she leverages people by rallying them together to deliver results. Tina is the type of person who does not lose sight of the goal, while working on the details.
Ivan Gomez, Inside Sales
I have been working with Tina on a number of projects at QlikTech and her great understanding for marketing processes has always been very beneficial. Tina is a driven but also a well organized person. She has an eye for spotting the business process issue and consistently comes up with great solutions to address the issue. On top of this Tina has a great personality and working with her is always a pleasure. I can highly recommend Tina for any similar position.
Per Hansson, Senior Director Business Services, Qlik
Tina has managed marketing process at QlikTech during the whole of my time here and has done so with dedication, creativity and tenacity, driving the business into ways of working whereby we are able to monitor and measure marketing effectiveness. She is always thoroughly professional and an utter joy to work with.
Mark Child, Principal, CIOaaS (former VP Information Systems, QlikTech International AB)