Konkurrentbevakning i en ny teknikvärld
- Företag: Orange AB
- Bransch: Telekom
- Hemsida: www.orange.com
- Arbetsspråk: Engelska
I början av 2000 fick Orange Sverige en av 3G-licenserna för telekom på den svenska marknaden. Som en av de första svenskarna in i denna nystartade fransk/brittiska företagskonstellation i Sverige var det mitt ansvar att skapa en ”Market Intelligence” funktion och en digital plattform för regelbunden rapportering av den svenska marknaden och konkurrenterna.
För att stödja detta byggde jag upp ett virtuellt bibliotek i form av en informationsdatabas med webbgränssnitt och arbetade aktivt med att utveckla intranätet. Mitt arbete kunde ta sig uttryck i form av uppdateringar på intranätet, nyhetsbrev till mina kollegor, powerpoint presentationer, workshops, rapporter och analyser. Dessutom var jag inblandad i ett antal strategiska projekt inom olika områden såsom varumärke, produkter och tjänster, försäljning, teknik, PR, marknadsföring, CRM och partnerskap då företaget var i en uppstartsfas.
En oerhört lärorik tid att jobba med konkurrentbevakning av vad som då var en utopi dvs att använda mobiltelefon till något annat än att ringa med och skicka sms. Tänk att kunna titta på videos, spela musik, betala parkeringen, ha mailen mobilt och/eller andra typ av betaltjänster. Idag en självklarhet men inte då. Något jag brinner för är ny teknik – att få förverkliga teknikdrömmar till något som marknaden faktiskt behöver och inte minst vill ha!